Archiv 08
Hru Svíčky 2008 dokončila 2 družstva:
1. PraHALUZ
ve složení Mišo Forišek, Monika Steinová, Honza Novotný, Martina Hanžlová a Tomáš Hanžl v čase 0:25, tedy 10 h 34 min od startu (postup do Finále 19:39, příchod na Turniket 19:39)
2. Černý racek
ve složení Ondra Šmejkal, Tereza Botlíková, Aleš Blahut, Aleš Podolník a Vojta Rosťa Říha v čase 6:53, tedy 17 h 2 min od startu (postup do Finále 20:02, příchod na Turniket 19:32)
Na stanoviště 15 dále dorazilo též družstvo:
Vlhká Jáma (postup do Finále 22:29, příchod na Turniket 22:29).
Do Finále dále postoupila družstva:
Proudoví krtci 1:49 (příchod na Turniket 23:49)
Unaveni sluncem 1:58 (příchod na Turniket 1:58)
Tapüři a tapüře 2:04 (příchod na Turniket 1:04)
Jeníčci 2:10 (příchod na Turniket 1:40)
Kundratka 3:27 (příchod na Turniket 3:27)
MUPY MUP! 3:29 (příchod na Turniket 3:29)
abpopa 4:20 (příchod na Turniket 1:50)
Scientific Approach 4:29 (příchod na Turniket 2:29)
Lamy na Varanech 5:11 (příchod na Turniket 2:06)
Albert Stallone 5:53 (příchod na Turniket 1:53)
Pralinky zvlášť 6:06 (příchod na Turniket 5:06)
Dopijem a pudem… 6:13 (příchod na Turniket 5:09)
FYKOS 6:28 (příchod na Turniket 4:01)
La Kukarača 6:31 (příchod na Turniket 4:31)
poTrati 7:15 (příchod na Turniket 5:15)
and all that jazz 9:48 (příchod na Turniket 6:48)
Noční kojoti 10:35 (příchod na Turniket 10:35)
Kočky 10:44 (příchod na Turniket 9:14)
frikulin 10:57 (příchod na Turniket 9:27)
Turniketu dále dosáhlo družstvo:
Borci v uvozovkách 10:57
Zbývajících 23 družstev na Turniket nedošlo.
STATISTIKY
Čerpání nápověd a záchran:
2-nápověda
- 15:27 Pražský výběr
- 15:55 Sytá Bára
- 16:10 Seš-lost
- 16:15 Kralikodlaci
- 16:25 MUPY MUP!
- 16:34 frikulin
- 16:42 Název týmu:
- 16:50 Triky a povery
- 16:55 and all that jazz
- 16:58 Lamy z HCI
- 17:05 Stromoradi
- 17:14 Opravte to
- 17:17 Bednajt
- 17:28 Trosecnici
- 17:31 Králíci bez klobouku
- 17:41 Piti piti pa
- 17:48 Čumáci
- 17:50 Team 155
- 18:01 ambra team
- 18:17 Splašené žížaly 1.1
- 19:43 2 na 9
2-záchrana
- 15:47 Pražský výběr
- 16:40 Kralikodlaci
- 16:57 Triky a povery
- 17:14 Lamy z HCI
- 17:18 Sytá Bára
- 17:20 Seš-lost
- 17:21 Opravte to
- 17:23 and all that jazz
- 17:24 MUPY MUP!
- 17:26 Stromoradi
- 17:43 Bednajt
- 17:44 Název týmu:
- 17:45 Králíci bez klobouku
- 18:02 Piti piti pa
- 18:12 Team 155
- 18:18 Čumáci
- 18:19 Trosecnici
- 18:36 ambra team
- 19:44 Splašené žížaly 1.1
- 20:23 2 na 9
3-nápověda
- 18:44 Lamy z HCI
- 19:26 Triky a povery
- 19:48 Stromoradi
- 20:33 Název týmu:
- 20:49 Team 155
- 21:05 Králíci bez klobouku
- 23:13 2 na 9
3-záchrana
- 19:24 Lamy z HCI
- 21:29 Název týmu:
- 21:49 Team 155
4-nápověda
- 17:01 Tapüři a tapüře
- 17:37 La Kukarača
- 19:00 Jarní únava
- 19:09 Pražský výběr
- 19:21 Societas leptonychotes
- 19:30 Kočky
- 20:28 Borci v uvozovkách
- 20:31 KRUX
- 21:14 Lamy z HCI
- 21:42 Sytá Bára
- 21:58 Triky a povery
- 22:45 Trosecnici
- 22:56 ambra team
- 23:05 Kralikodlaci
- 0:09 Králíci bez klobouku
- 0:39 Team 155
- 1:39 Název týmu:
- 3:59 Splašené žížaly 1.1
- 6:10 2 na 9
4-záchrana
- 19:28 Jarní únava
- 19:38 Pražský výběr
- 20:04 Societas leptonychotes
- 21:46 Lamy z HCI
- 23:36 Trosecnici
- 0:12 Sytá Bára
- 0:14 ambra team
- 2:32 Team 155
- 4:30 Splašené žížaly 1.1
- 7:33 2 na 9
5-nápověda
- 0:24 Lamy z HCI
- 3:17 Králíci bez klobouku
6-nápověda
- 20:10 Dopijem a pudem…
- 1:06 Kancl
- 1:09 Borci v uvozovkách
6-záchrana
1. 2:09 Kancl
7-nápověda
- 5:10 ambra team
- 7:25 Kancl
7-záchrana
- 5:11 ambra team
- 8:53 Kancl
8-nápověda
- 19:33 abpopa
- 20:01 Jeníčci
- 20:25 Lamy na Varanech
- 20:39 Albert Stallone
- 21:03 FYKOS
- 21:15 Kundratka
- 21:55 poTrati
- 22:01 La Kukarača
- 22:50 Pralinky zvlášť
- 23:11 Dopijem a pudem…
- 1:52 Kočky
- 2:13 Bednajt
- 3:01 Jarní únava
- 3:14 Pražský výběr
- 5:25 Lamy z HCI
- 5:35 Opravte to
- 5:54 Borci v uvozovkách
8-záchrana
- 20:55 abpopa
- 21:52 FYKOS
- 22:14 Kundratka
- 3:13 Kočky
- 4:03 Jarní únava
- 6:16 Lamy z HCI
9-nápověda
- 0:22 FYKOS
- 2:42 poTrati
- 5:00 Seš-lost
- 5:18 Pražský výběr
- 8:02 Jarní únava
- 9:10 Sytá Bára
9-záchrana
- 6:42 Seš-lost
- 8:07 Jarní únava
10-nápověda
- 22:05 Proudoví krtci
- 23:53 Scientific Approach
- 0:00 Tapüři a tapüře
- 0:32 abpopa
- 1:06 Lamy na Varanech
- 1:16 Albert Stallone
- 3:59 La Kukarača
- 4:30 Dopijem a pudem…
- 4:33 Pralinky zvlášť
- 5:03 and all that jazz
- 6:25 Bednajt
- 7:18 frikulin
- 8:55 Velcí Kormidelníci
- 9:57 Čumáci
10-záchrana
- 19:32 Černý racek
- 19:39 PraHALUZ
- 1:04 Tapüři a tapüře
- 1:50 abpopa
- 1:53 Albert Stallone
- 1:58 Unaveni sluncem
- 2:06 Lamy na Varanech
- 2:29 Scientific Approach
Nápovědu na šifru 1 a záchranu na šifry 1 a 5 si nikdo nevyžádal.
NOVOMĚSTSKÁ FÁZE BEZVÍČKU
Správné odpovědi:
Kostičky
- 4:25 Dopijem a pudem…, 1. pokus
- 9:17 Kočky; 1. pokus
- 11:19 Opravte to; 1. pokus
Magorka
1. 6:12 Dopijem a pudem…; 3. pokus
Memorika
- 0:26 Tapüři a tapüře; 2. pokus
- 5:11 Lamy na Varanech; 3. pokus
- 6:28 FYKOS; 2. pokus
- 8:44 Čumáci; 1. pokus
Proti trudnomyslnosti
1. 6:12 Dopijem a pudem…; 3. pokus
Družstva Dopijem a pudem… a Opravte to se tak stala bodově nejúspěšnějšími družstvy Bezvíčku jako celku.
FALEŠNÁ STANOVIŠTĚ
Jako opatření pro odhalování nepovolených postupů ve hře byl herní prostor obohacen několika falešnými stanovišti s falešnými šiframi. Do pasti se postupně chytili:
- 16:39 Bednajt
- 17:04 Čumáci
- 17:09 ambra team
- 17:50 Team 155
- 19:36 2 na 9
Zadání:
Nápověda: Tajenka začíná na N a končí na měkké I.
Postup: Na startovní ploše byly postupně vyvěšovány indicie SVINĚ, HOUBA, KABÁT (ta byla chybně, omlouváme se), HUŤ, BUBENÍK, ZÁKLADNA, VÁNOCE, KRIZE, STAŘEC, POMERANČ, SATORANSKÝ, VRŠOVICE, KROUPA, MEDVĚDÁŘ, DOUTNÍK, RUM, DAŘBUJÁN, SVOBODA, FIDEL. Tyto indicie by měli pomoci určit heslo KUBA. Proužky s písmeny K, U, B, A dávaly při čtení po sloupcích tajenku. Další dvě falešné tajenky jako ochranu před možným strojovým řešením bez použití asociací dávaly proužky P, I, V, O a L, Y, Z, E. Na princip asociací odkazoval kouzelnický koutek v Sirkách.
Nápověda: Sigma se rovná N.
Postup: Krátká číselná řada má stejný součet číslic jako dlouhá řada počet. Dává tedy pokyn, jak dlouhou řadu rozdělit. V ní je třeba si všimnout, že 0 následuje vždy po 1 a není to tedy 1 a 0, nýbrž 10. 10, 5 a 1 se převede na X, V a I a sekvence určené krátkou řadou pak určují čísla, jež je třeba převést na písmena tajenky.
Nápověda: Vaším cílem je vyluštění.
Postup: Sekvence písmen obsahují vždy jedno písmeno zapsané jiným písmen než zbytek. Velká v rastru vyvedená písmena slouží k vepsání těchto písmenných řetězců. Písmena V, Y, L, U, S, T, E, N, I dávají tajenku na černých polích.
Nápověda: Alfou a omegou jsou ony samy.
Postup: V textu jsou skryty skrývačky názvů řeckých písmen. Tato písmena dávají tajenku, někde za použití jejich moderní výslovnosti (beta = v). Na Řecko obecně odkazuje inzerce CK Svíčky v Sirkách.
Nápověda: Ne každá vodorovná čára je pomlčka.
Postup: Ke každému z mnoha výrazů lze nalézt jedno synonymum, které se od svého protějšku na témže řádku liší 0–2 písmeny. „Pomlčka“, která je odděluje, je ve skutečnosti minus. Tajenka se postupně poskládá z těchto rozdílných písmen. Tam, kde se synonyma neliší, se jedná o mezeru mezi slovy. Na princip odkazuje poslední otázka šifrařského kvízu, kterou lze rozkódovat jako ANTVERPÁNEK – ANT = VERPÁNEK.
Šifra 6 měla podobu kusu prostřeradla s textem IPLAKOJT ANU ZEDANAT Y KOTIO XYDV UDNEIT AJANKA VE MPRUZRIDA. | Řešení
Nápověda: AIUEAAA.
Postup: Téměř čitelný text na plátně potřebuje seřadit samohlásky v obráceném pořadí a přeskupit mezery v textu tak, jako by byla slova pozpátku. Pak napovídá, že plátýnko je potřeba namočit a po namočení se většina písmen rozpije a zůstanou pouze správná písmena tajenky.
Nápověda: Kroupo, půjč mi kružítko.
Postup: Kroužky, jedenáctiúhelníky a třináctiúhelníky jsou obtažené české mince. V sekvencích mezi obdélníčky je třeba sečíst jejich nominální hodnoty a ty převést na písmena tajenky.
Nápověda: Tajenka má 27 písmen.
Postup: Šifra je modifikací klasické šifry Polský kříž. Na existenci různých klasických šifer majících standardní podobu i jméno, a dále na konkrétní podobu použitého substitučního kříže odkazuje vyjma poslední otázky celý Šifrařský kvíz v Sirkách. Nuly v tabulce je možné ignorovat a každá nenulová hodnota značí jedno písmeno tajenky. K jeho rozpoznání slouží obklopení číslice hranicemi a jeho hodnota. Na výběr konkrétního použitého substitučního kříže pak odkazuje ztvárnění zadání do podoby polské vlajky.
Nápověda: To si pište, že to vyluštíte.
Postup: Šifra ztvárňuje psací písmo rozsekané v místě, kde se čára psaní lomí. Mezi tato místa je vložena náhodná čára. Úsek čáry, který tajenku tvoří, začíná zelenou a končí červenou tečkou. Další úsek je vždy nutno začít kreslit podle tvaru od další zelené tečky, ale z místa předchozí červené.
Nápověda: 64 = 21×3 + 1
Postup: Hrát Svíčky je koňovina a ptákovina, jak se píše v Sirkách. A záměnou jednoho písmene ve slovech „bábina“, „krajina“ a „polovina“ vznikne „blbina“, „kravina“ a „volovina“. 64 slov je rozsekáno do čtveřic podle abecedy. Podobnými záměnkami je pak třeba vyřadit z každé 3 slova, až zůstane slov 16, které jsou opět rozsekány do čtveřic. Postup ještě dvakrát opakujeme, až zůstane jediné hledané slovo.
Postup: Celá šifra je v podstatě rámeček křížovky, ve kterém chybí dílčí členění a legenda. Řádky křížovky mají právě 10 různých délek a je tak třeba je vyplnit texty desatera přikázání. Tajenka se pak čte v jediném souvislém sloupci.
Postup: V úhlopříčkách tabulky lze nalézt informaci o tom, že hledáme něco, ci se hýbe, a je toho osm. V rozích tabulky pak lze nalézt informaci o tom vlastnostech prvních čtyř. Z tohoto a z astronomického symbolu Slunce uprostřed lze odvodit, že hledáme planety. Ty vykreslují kruhové oběžné dráhy kolem Slunce, jsou naznačeny jménem planety a na zbytku zanechávají zprávu o tom, že tajenka je jinde. Jediným nepoužitým prvkem tak zůstává několik osamocených písmen v meziplanetárním prostoru a ta tvoří tajenku.
Postup: Nápovědní text má poloviční počet mezer než písmenková řada písmen. Písmena tedy patří vepsat po dvojicích do mezer v textu. Tato písmena udávají výsledek duelů ve hře Kámen, nůžky, papír. Soupeři jsou vždy poslední písmeno slova předcházejícího a první písmeno slova následujícího. Pokud některé z nich vyjde z duelu vítězně, stává se součástí tajenky. Na hru Kámen, nůžky, papír a na důležitost pouze vítězství odkazuje článěk o mistrovství kadeřnic.
Postup: Několikrát se opakující text „svíčky, hra, která vás nakrmí“ je zapsán v Morseově abecedě s vynechanými znaky. Tyto znaky je potřeba doplnit a vznikne nový text tajenky.
V budově Racomu se nachází dvě postranní schodiště a tři dlouhé chodby v patrech, v níž byla šifra rozmístěna. V polovině každé chodby a každého úseku schodišť byla rozmístěna dvojice malé a velké svíčky. Cesty po Racomu byly zjednosměrněny do tvaru osmičky, mezi nimi procházel jednosměrky ignorující lampář a v pravidelném cca. čtvrthodinovém cyklu rozsvěcel a zhášel vybrané svíčky a občas do toho zapískal na píšťalku. | Řešení
Postup: Tři chodby a dvě schodiště o dvou úsecích tvoří zdeformovaný obraz sedmisegmentového zobrazení z kalkulaček. V okamžiku zapískání byl vždy obraz nahlížený jakoby z Mírové ulice zafixován v podobě, kdy svítící velké svíčky ukazovaly číslici 0–2 a malé 0–9. Z toho bylo možno sestavit dvojímstné číslo v rozsahu 01–26 a to převést na text tajenky.
Postup: Celá šifra je prostou substitucí s klíčem na konci. Je třeba si povšimnout, že posledních 26 písmen zprávy je pouze přesmýknutá abeceda. Pořadí písmen v ní dává klíč k rozkódování zbytku zprávy.
Postup: V textu je potřeba ignorovat mezery a diakritiku, které jsou umístěny chybně, a jinak jde o zcela prostý text.
Novoměstská fáze Bezvíčku | Řešení
Postup: Úloha Kostičky vyžaduje vyrobit 36 kostiček a složit je k sobě tak, aby stejná čísla pasovala k sobě. Graficky pak vyjde nápis „léto“. Úloha Magorka má správný postup zapsaný v zadání, je tedy potřeba jej realizovat a zjistit, že Klaudie Šifrová naběhala 829 mil. Úloha Memorika má rovněž správný postup zapsaný v zadání, nicméně obsahuje skrytou pomůcku. Slova v zadání jsou vybírána pomocí básně Kuřátko a obilí a Slovníku spisovné češtiny tak, aby každé slovo z básně bylo nahrazeno slovem následujícím takovým, které s původním není příbuzné, ale zachovává počet slabik a tím i rytmus originální básně. Úlohu Proti trudnomyslnosti je nejlépe řešit na míči se zakreslenými zeměpisnými souřadnicemi. Při správném pohledu na polokouli vždy jeden řádek vykreslí v bodech jedno písmeno tajenky, která zní „střepinka“.
Organizátorská reportáž
Svíčky 2008 byly v mnoha ohledech revoluční, a to nikoli proto, že byly jako pátý ročník v podstatě jubilejní. Organizátorský tým byl hned v počátku příprav obohacen o rozvětvený klan ústředního topení, který předurčil i místo konání v Novém Městě na Moravě.
Ústřední topení přineslo mnoho inovací, z nichž tou nejdůležitější byl dlouze společně připravovaný herní systém, který po pěti ročnícíh hledání, pokusů a omylů konečně fungoval více méně tak, jak bychom si představovali. Jako místním jsme je pověřili i vytyčením trasy, která se tak stala poněkud terénnější a bloudivější, než na co byli hráči asi zvyklí (a to jsme je ještě museli brzdit v rozletu). Otevřely nám také možnosti druhdy nebývalé. Mapu jsme si například mohli uzpůsobit dle libosti. Díky místním kontaktům jsme získali možnost stanoviště v Racomu a především hlavní stan na tribunách skiareálu u Skihotelu.
Vytvořili jsme si jasnou koncepci toho, jak mají jednotlivé hry a jejich části vypadat a podle toho jsme se jim snažili dát náplň. Světová fáze Bezvíčku měla být malá, hodně kvalitní a s úlohami v širokém rozpětí obtížnosti. Úlohy, které do ní měly přijít, měly jedinou společnou vlastnost, a sice komplikovanou možnost jejich řešení v terénu. A tak tam přišly šifry, které buď vyžadovaly použití nějaké speciální pomůcky, jejíž uvedení do povinného vybavení by šifru znehodnotilo, nebo byly příliš omezující z hlediska možné tajenky, nebo jsme je prostě shledali do časově omezené terénní hry příliš těžké.
Svíčky pak měly být tím nejlepším z kuchyně, co nevyžaduje žádné speciální vybavení s sebou, a zároveň z Kotelníkova popudu měly být vymýšleny tak, aby se nedaly výhodně řešit za použití výpočetní techniky. Počítali jsme s lehkým začátkem Rozjezdu a dále s kolísající obtížností. Ošetřit jsme se snažili hlavně případ Samých Kubíků ze Svíček 2007, takže se vymyslel kontokorent s Turniketem, aby se konečně podařilo naplnit záměr, že všichni budou mít co dělat do rána. Zrušili jsme terénní nápovědy, protože jsme viděli, že se již zvrhly někam, kde jsme je nechtěly mít, neboť k nim hráči přistupovali jako k nedílné součásti šifer, což způsobovalo jednak, že pořád někam běhali, a jednak, že nápovědy byly málo účinné, neboť nápovědy byly koncipovány tak, aby se k lidem dostaly až ve chvíli nouze, tedy ve chvíli, kdy šifra samotná již prošla analýzou. No a konečně jsme zlevnili záchrany, ale umístili je na alternativní trasu, aby nebyla taková potřeba pomocných bodů a mohli jsme udělat Bezvíček v menším rozsahu. Protože nás již delší dobu trápil přístup družstev k pravidlům, které považují za něco, co platí, jen když se daří, dumali jsme též nad tím, jak zabránit stále se opakujícímu nešvaru prolézání všech možných kapliček, křížků, studánek a památných stromů, zda tam náhodou něco nebude. A protože jsme usoudili, že byť bychom rádi, zabránit tomu není v našich silách, alespoň jsme se pokusili odsoudit tento postup k nezdaru a ostudě. A tak jsme trasu často ostře lomili do nečekaných směrů a ke kapličkám, křížkům, studánkám a památným stromům jsme jako pasti umístili falešná stanoviště s falešnými šiframi.
Novoměstskou fázi jsme pak koncipovali jako sadu úloh, které se hodí do lesa, ale svými parametry nehodí do Svíček. Neměla představovat lákavou alternativu k luštění Svíček, nýbrž podpořit náš záměr dát lidem náplň pro jakoukoli chvíli. Úlohy, u nichž je víceméně jasné, co se má udělat, ale dá to práci, byly tedy jako dělané pro případné dobíjení bodů na Turniketu, zrovna tak jako pro jakýkoli dílčí zákys.
Během podzimu jsme jako obvykle sestavili návrh sestavy šifer, který v lednu prodělal první a největší zatěžkávací zkoušku – testování Jmelím, Ladjou Šoumalem a spol. Žádný další test už nebyl tak důkladný jako tento. Měl celou řadu výsledků od drobných úprav přes přesouvání šifer na vhodnější místo na trase až po vyřazení celých šifer. Jednu z nich jsme vyřadili jako příliš lehkou, jednu jako příliš těžkou. Tou lehkou byla šifra s dílky na draka a pokyny na jeho složení a vypuštění, kde by tajenka byla ukryta pod namotaným provázkem. Tou těžkou pak byla šifra, které jsme v té době ještě říkali provokativně Perioda, aby ji nakonec hráči znali pod jménem Tapeta. Do lineární terénní hry jsme ji shledali příliš těžkou, zároveň natolik dobrou, že může být ozdobou Světové fáze. Několik šifer též po tomto testu změnilo své umístění, což se nejméně v jednom případě úplně nepovedlo, když jsme šifru s římskými čísly jako naprostou dávačku přeřadili na druhé stanoviště, aby se hra něčím jednoduchým dobře rozeběhla.
Na jaře jsme pak dořešili polohy alternativních a falešných stanovišť a postupně vylepšované podoby šifer dávali k průzkumu dalším a dalším testerům. Byl to Dalibor Šmíd a družstva SamOstatný Sršeň, Vlhká jáma a Jak se nám líbí! Tímto jim náleží dík. Všechny testy bohužel proběhly jen korespondenčně, takže jsme přišli možnost do nich trochu vstupovat a poznamenávat si některé detaily, což bývá to, co nese nejlepší ovoce. Do toho přišla ještě jedna rána, kterou nám způsobila Bedna. Do té doby jsme počítali s tím, že Svíčky mají jednu vlajkovou loď, a to byla nahrávk slepcovy procházky, kterou bylo třeba absolvovat podle zvuku vydávaného holí. Nemá cenu se rozepisovat o zoufalství, když jsme se sami museli s tímtéž potýkat v ulicích Prahy, navíc v horším provedení, než jsme měli v tu chvíli již připravené a vyzkoušené taky. A tak došlo k poslední dokonané, byť vynucené výměně šifer.
Pak byla ještě jedna nedokonaná, která vzešla z testů Tapety v NMFB. Dalibor Šmíd nám ji totiž vrátil s tím, jak je dobrá a že je jí do Bezvíčku škoda. A my jsme v tu chvíli usoudili, že ji do Svíček vrátíme, neboť reakce na předcházející neúspěšný test se jevila jako přehnaná. A v tu chvíli se nám přihlásila Vlhká jáma s tím, že Bezvíček sice nehrají, ale Svíčky ano, ale že by stejně chtěli Světovou fázi alespoň otestovat. A dostali zadání i s Tapetou. Takže tato chyba nakonec způsobila, že Tapeta zůstala ve Světové fázi Bezvíčku.
A pak se Světová fáze Bezvíčku rozjela. Díky loňskému ročníku jsme měli jakous takous představu o tom, kolik správných odpovědí na úlohy můžeme očekávat a podle toho jsme sestavili bodování s předpokladem, že ti nejlepší dosáhnou tak na 12 bodů. To se nestalo, neboť hráči se nám nechovali tabulkově a namísto původních průměrných 13 odpovědí na úlohu se nám jich sešlo průměrně 33. Takže bodové skóre bylo trochu rozplizlejší. Počet družstev, která vyřešila všechno, se vyšvihl na úctyhodných (a nečekaných) 11.
V průběhu hry došlo k několika technickým potížím, vše se ale dařilo operativně dávat do pořádku. Bezvíček se vyvíjel celkem ke spokojenosti nás i hráčů, pomineme-li stesky nad ochranou proti kopírování pdf. Pokud je nepomineme a budeme se jim věnovat, pak zhruba takto: Zamčené pdf v Bezvíčku 2008 vzniklo bezděčně, když nikdo nezkontroloval, jak je program nastaven. S odstupem času jsem rád, že tomu tak bylo. Zamčené pdf jsme měli již v Bezvíčku 2007, kde proto byl objektivní důvod, kterým byla úloha Divné místo, divný člověk. U té jakákoli takováto úprava hrozila buď bezděčným prozrazením principu, nebo zničením potřebné informace. Čímž se dostáváme k tomu prvnímu a pádnějšímu důvodu, proč bylo dobře, že tam byla ochrana i letos. Pokud by tam nebyla, prozradila by, že takováto šifra v zadání není. A to je věc, na níž by si měli hráči přijít sami. Tím druhým důvodem pak byl obsah jednoho z nářků, který se nám dostal do rukou. Pisatel se v něm rozepisoval, co vše mu zamčené pdf znesnadňuje. A když jsme výčet uviděli, usoudili jsme, že je jen dobře, že to znesnadňuje, neboť se nejednalo o nic, co by mohlo pomoci s řešením. A říkali jsme si, že by to v podstatě mohla být dobrá nápověda. Když vás organizátoři od těchto směrů odrazují, co to zkusit nějak jinak?
Úloha Města v průběhu svého vývoje prodělala jednu změnu. Po testech, které vyhodnotily název šifry Gaya jako příliš napovídající, jsme úlohu ztížili, nazvali ji neutrálně Města a zapsali švabachem. Shodou okoloností to bylo jen v rozmezí asi 2 dnů od toho, co jsem se zcela nezávisle na tom bavil s jedním pozdějším hráčem o švabachu. No nic, snad zapomněl. Úloze to každopádně prospělo.
Úloha Nestahuj kalhoty vznikla pochopitelně nad mapou. Dlouho jsem rozmýšlel, jak by se havlíčkobrodské místní názvosloví dalo elegantně využít. Padlo rozhodnutí, že 2. ročník Bezvíčku nebude obsahovat žádné cestovatelské úlohy. Ne proto, že by se nám nelíbily, ale proto, že při sníženém počtu úloh celkově nešlo udělat rozumně spravedlivé rozmístění úloh po Česku. A tak vznikla alespoň tato cestovatelská prstem po mapě. A když se krátce před spuštěním provalila vražda malého kloučka, ve které figurovala celá řada míst, po nichž procházka Havlíčkovým Brodem vedla, byli jsme chvíli ve při, zda je nebo není etické to přidat do šifry, abychom to tam nakonec vrazili.
Úloha Slepé mapy nás pak trochu zarazila tím, že v průběhu příprav se Solopysky přejmenovaly na Solopisky, což jsme jaksi nepostřehli.
Úloha Svíce i mazák prodělala podobný vývoj jako úloha Města. Poté, co jsme usoudili, že jméno Radostně a bez protestu je příliš silnou nápovědou pro celé řešení, pojmenovali jsme ji Svíce i mazák, sousloví „radostně a bez protestu“ obohatili o sousloví „nepřipouští dvojí výklad“ a hned to bylo těžší.
No a o peripetiích s Tapetou, o níž jsme tušili, že je to jedna z nejlepších věcí, která byla pro letošek nachystána, už bylo napsáno dost. Takže snad už jen tolik, že poté, co jsme na prvního úspěšného řešitele Tapety čekali dva dny, jsme byli nakonec rádi, že jsme ji do těch Svíček vrátit nemohli.
A pak proběhlo pár týdnů, které byly ve znamení dodělávek. To byla stinná stránka spolupráce s Ústředním topením. Všechno, co vyžadovalo nějaké rozhodnutí či spolupráci více osob, strašně dlouho trvalo, všechno, co vyžadovalo nějakou radikální úpravu, naráželo na neschopnost dohody, jakou. A navzdory naší zásadě, že v srpnu už se nic nedělá, protože už je všechno hotovo, jsme ještě 2 týdny před hrou měli poradu, na níž jsme dohadovali poslední úpravy a finální podoby některých šifer. A asi není třeba příliš dodávat, že tato porada přinesla více škody než užitku, neboť některé úpravy nebyly nejšťastnější a při výrobě těch šťastnějších se do zadání vloudily chyby, jež tam původně nebyly.
No a pak se konečně odstartovalo. Na poslední chvíli nám odřekli nejen pomocníci, ale i někteří do té doby klíčoví organizátoři. Markéta, která k nám měla dorazit z Prahy vlakem, se nechala kvůli zpoždění poslat vtipnou paní průvodčí přes Tišnov, aby pak přicestovala s moravskými hráči a ti zcela zablokovali auto, které ji mělo přivézt.
A pak hra zdárně odstartovala. K našemu údivu se všichni, kdo nehodlali přijet, řádně odhlásili, byť někteří na to přišli až v průběhu sobotního dopoledne, takže se na startu rozdaly všechny startovní obálky. Nemuseli jsme tedy, tak jako v předchozích letech ze startu obvolávat nepřítomné, tázat se, co s nimi je, a dozvídat se, že „nepřijedou a proč by jako měli“.
Nepříjemnou povinností na startu nám pak bylo oznámení, že jedenácté stanoviště již nebude mít k sobě žádné alternativní, což byla věc, která byla již velmi dlouho známá, ale nějakým nedopatřením se nám vytratila z pravidel, byť bych dal krk za to, že jsem to do nich někde psal.
První šifra byla oproti původní podobě natažená. Indicií přibylo, aby si tu svou mohl najít každý, doba mezi vyvěšováním se prodloužila na 3 minuty, takže nakonec bylo pro nejpomalejší o zábavu postaráno dokonale sokoro na hodinu. A dokonale též šifra rozstřelila startovní pole. Takže nás o to více mrzí nedokonalost, která tam zůstala, a sice, že se za celou dobu nepodařilo odhalit, že indicie „kabát“ je blbě. Udivilo nás, že někteří hráči dokonce i odhalili falešné tajenky. Byly sestaveny z balastních písmen proto, aby je mohli nalézt hráči při strojovém řešení bez použití asociací. Vzhledem k tomu, že jsme nikoho strojově řešit neviděli, zajímalo by nás, jak si to „pivo“ vyasociovali.
Druhá šifra byla nakonec ve hře největším překvapením. Považovali jsme ji za jednu n nejjednodušších, ukázala se být jednou z nejtěžších. A tak zcela nečekaně velkou část hráčů připravila o jejich nasbírané body. Neschopnost identifikovat římská čísla jako taková byla o to překvapivější, že jsme případné problémy čekali spíše v tom, jak je rozkouskovat, a v tomto směru byla i mířena nápověda. drželo se nás mylné, leč nezlomné přesvědčení, že se s tím prostě nic jiného než čtení římských čísel dělat nedá, a toto bije do očí až nestoudně. Jednou z posledních změn, kterou šifra prodělala, byla změna tajenky z „Vávrovy skály“ na „skálu manžela Maryši“. To proto, aby ji nešlo jen tak otipovat z mapy. A tak se tipovalo špatně a družstva nám odcházela ke Křišťálové studánce, kde je čekala past v podobě falešného stanoviště. Za špatný odhad obtížnosti nás šifra zaměstnala, to když jsme museli jet do Vojtěchova doplňovat další šifry na alternativní stanoviště.
U falešných stanovišť jsme doufali, že se do pasti nikdo nechytí a moc jsme si to přáli. Nepodařilo se, jakkoli jsme na existenci nějakých pastí upozornili dopředu. Je pravda, že jediným vyzvednutým (ale za to 5×) falešným stanovištěm bylo to u Křišťálové studánky, které mělo se správnou tajenkou společný alespoň počet písmen. A to je na stanovení polohy dalšího stanoviště trochu dost málo.
O třetí šifře jsme v průběhu příprav měli určité pochybnosti, zda není až trapně jednoduchá, ale ukázalo se, že je tak akorát.
Čtvrtá šifra byl trochu oříšek. Ukázalo se totiž, že celou řadu písmen nejde příliš dobře zakódovat. Do skrývaček nevměstnáte „lambdu“ ani „sigmu“, tím méně pak písmena, které v řecké abecedě ani neexistují. Na „kappu“ se toho mnoho vymyslet nedá. A tak se dlouho hledalo nějaké obecné slovo, které půjde tímto systémem zakódovat, až se nalezla „křižovatka“. Měla novořecké V nahrazené starořeckým B, ale byla tam. No a název Březiny jsme si vymysleli a připsali do mapy, protože se skládal z písmenek, která šla dobře skrýt. Když jsme tuto šifru a Lenku na hlídání ke Studnici umísťovali, šli jsme se ještě projít na panoramata, abychom se pokochali skupinkami proudícími k Vávrově skále. Když jsme se došourali zpět k šifře, dohnal nás během loučení Černý racek. A od té doby si myslí, že tam byl málem dříve než my. Nebyl. Když jsme dávali nápovědu na čtyřku ještě ve čtvrt na sedm ráno, říkali jsme si, že ta hra nebyla zase tak jednoduchá.
Pátá šifra měla být zábavnou hříčkou pro celé družstvo, což mělo za následek, že se rovněž z pozdějšího umístění stěhovala na stanoviště s nižším pořadovým číslem, a to zase mělo za následek, že z ní nakonec zmizely některé zajímavé dvojice jako například „nadlesní – část Moravy“, „nakažlivě nemocný – bez falše“, „urážka – jednotka fetu“, „předchůdce vysavače – budoucí lovec myší“, „buddhistická hláška – rejnok“, „mletá parodie na maso – zubatá ryba“, „nehotová buchta – roky v šachtě“ a další. Prostě se nám nehodily do tajenky. Byť je pravda, že jsme si pro ten potok, ke kterému jsme šifru umístili, mohli vymyslet jiné jméno než Hvozdná. Dokonce jsme později zjistili, že se jmenuje Chobotský potok, jen to v mapě nebylo. Největší průšvih, který byl s touto šifrou spojen, se ale netýkal šifry samotné. Je velmi hezké, když na další stanoviště vzdálené asi 500 m odkazuje text obsahující sousloví „severně odsud“. Problém nastává, pokud se nám totéž zadání podaří umístit i na alternativní stanoviště, které leží úplně někde jinde (v Koníkově), a vůbec si toho nevšimnout. Přišli jsme na to teprve ve chvíli, kdy nám z Koníkova volali první bezradní hráči. Naštěstí se to díky kontaktům a evidencím podařilo zdárně vyřešit.
Když si tak jednou jeden z organizátorů stříkal cosi impregnací na linu, uzřel posléze při dešti, jak se na některých místech nedrží voda. I vznikl nápad na šifru. A ta doznala mnoho změn poté, co se ukázalo, že jsou lidé, kteří nevidí suchá a mokrá místa ani tehdy, kdy jsou vidět na tři metry. A tak se zadání postupně přestěhovalo z lina na hadr a impregnace byla nahrazena dvěma různými typy fixů. Nápovědní text, v němž bylo skryté smyšlené jméno bezejmenné skály Poutník, zůstal stejný, byť jsme tušili, že jej většina družstev nepoužije, protože hodí hadr do vody rovnou. Že se najde tolik družstev, které neudělají ani to, nás docela zamrzelo. Ne že bychom si nevšimli, že písmena nejsou zcela stejná, ale ať jsme na ně koukali, jak jsme koukali, svorně jsme se shodli, že odhalit jejich odlišnost není v silách člověka, který neví, co hledá. No, nepovedlo se.
K úloze s mincemi byl vytvořen ručně obtahovaný prototyp, o kterém se předpokládalo, že bude nahrazen úhledně vyrýsovanými tvary, bude-li princip schválen. A u prototypu zůstalo, neboť se ukázalo, že nedokonalost ručního kreslení je nakonec parádní nápovědou. A tak vznikla jedna z těch jednodušších šifer, které pátý ročník Svíček nabídl.
A pak přišla první šifra, která se již předem ukazovala být spíše těžkou, byť jseme přesně netušili, proč. První úskalí způsobila hned, jak spatřila světlo světa. Ve své prvopočáteční podobě byla tvořena jen tabulkou bez barev zašifrovanou podle šifry Tři kříže. Tester, který ji vzal do rukou jako první, okamžitě prohlásil, že je to Polský kříž, a pochopitelně se nedobral výsledku. Nicméně správná asociace byla okamžitá a jediný problém, který šifra ukazovala, spočíval v nejednoznačnosti použitého kříže. Což hrozilo být problémem fatálním, pokud se sejde taková dvojice, jako byl autor a tester. A tak bylo jasné, že na přesnou podobu použitého kříže musí něco odkazovat. Výběr padl na polskou vlajku a zadání se přepracovalo na použití Polského kříže. Barevné provedení šifry tedy nemělo učinit šifru jednodušší, ale jednoznačnou, což splnilo. Na kapitolu 2 Manuálu Tmou, kde je přesná podoba Polského kříže uvedena, pak odkazoval článek v Sirkách. A protože se posléze ukázalo, že způsobů, jak interpretovat červenou barvu v zadání, je více – od správné polské vlajky až po poněkud extravagantní hladinu krve, snažíme se nalézt způsob, jak ještě více upoutat na ten správný. A to se nedaří. Všímáme si totiž, že problémem při interpretaci je bílý papír. Ten způsobuje, že zatímco dolní polovinu vlajky vnímají lidé správně jako červenou, horní polovinu vnímají jako v barvě papíru, tedy bezbarvou. Abychom tedy dali najevo, že ta barva je skutečně bílá a nikoli žádná, dáváme celou tabulku do šedého rámečku. Což nakonec některé hráče od správné myšlenky dokonce odvede.
Dlouhý přesun na devátou šifru byl jednou ze zákeřných specialit z dílny Ústředního topení, který byl následně odměněn šifrou, kterou nám pak hráči div nenominovali na hit sezóny. Až se trochu divím, proč. Zlomy v písmencích, které prostě v některých písmencích schází, nás ttotiž znovu postavili před problém sestavení šikovné tajenky tak, aby nikde nevznikl příliš dlouhý úsek souvislého textu. A tak se nějakou dobu hledalo, až se vymyslelo „rozcestí Ochoza“, k němuž se následně ještě přidalo upřesňující „C“. Přejmenovávat les jsme tak kvůli tomu nemuseli, ale alespoň jsme posunuli nápis tak, aby „c“ vycházelo tam, kam jsme chtěli.
A pak přišla desátá šifra, která prodělala poněkud nešťastný vývoj. Když jsme sestavili herní systém, na desátou šifru nikdo příliš nemyslel, jak jsme byli rádi, že jej máme. Teprve později nám došlo, že princip, kdy na každou šifru Rozjezdu chceme dávat záchranu odkazující na alternativní stanoviště, se u stanoviště, jež má odkazovat na Turniket, dá dost těžko použít, neboť bychom potřebovali dva Turnikety. A tak se hledalo řešení, na němž se příliš nebazírovalo, neboť šlo přece jen o pouhé jedno stanoviště. A vymyslelo se, že záchrana zde nebude odkazovat na alternativní stanoviště, nýbrž přímo na řešení, kterým bude jen heslo, poloha Turniketu bude veřejná, a aby se vykompenzovalo, že tím pádem zde bude záchrana levnější, dáme možnost se dříve či později do výsledku trefit, neboť bude vybírán z omezeného výčtu. Hezkou ideu nakonec zabila přílišná obtížnost šifry, která měla za následek, že náhodné tipování ve způsobu odhalování výsledku kralovalo.
Prapůvodně tady vznikl šifrovací princip, který se nám líbil a rozhodli jsme se jej použít. Ten princip potřeboval jako prováděcí mechanizmus zvolit nějaký vyřazovací klíč a jako takový byly zvoleny záměnky ve slovech. Dál už to se šifrou šlo od desíti k pěti. Šifra se začala ukazovat být příliš těžkou a v širokém organizačním týmu jsme se nedokázali dobrat shody, proč to tak je. Každý viděl příčinu obtížnosti jinde, každý si představoval jiné řešení, nikdo ale nedokázal prosadit žádné radikálnější. A jak jsme se shody nedobrali, učinili jsme takové úpravy, které nakonec problém nevyřešili, neboť byly mířeny úplně špatným směrem. V těchto úpravách úplně zanikla originální myšlenka šifry, zůstaly pouze záměnky jako vyřazovací klíč. Především v těchto úpravách ale zanikla původní nápověda, která po lopatě popisovala jednotlivé kroky vedoucí k řešení, protože ty byly najednou jiné. A tak se narychlo splácala nápověda nová. A v neposlední řadě se při posledních úpravách vnesla do zadání chyba s přehozenou „hlívou“ a „čepem“. Ta snad nakonec nebyla takovým neštěstím, protože její vinou sice hráči nějakou dobu pracovali špatným směrem, po opravě jim však potvrzení, že na pořadí záleží zase pomohlo.
Ve hře pak docházelo k vybírání taktických záchran právě na tuto šifru, přestože systém měl původně tomuto vybírání zamezit. Na stanoviště 10 se v něm tak trochu zapomnělo. A náhodné tipování výsledku bylo nakonec příliš silnou zbraní a nikoli jen okrajovou záležitostí, jak jsme původně plánovali.
Ještě jeden záměr tady nevyšel. Předpokládali jsme, že desátou i jedenáctou šifru a případně Novoměstskou fázi Bezvíčku budou hráči řešit na Turniketu a bude to tak dobře. Budou sedět v suchu, pod lampou, chvíli si odpočinou a nebudou muset nikam chodit. Jenže to byl plán, který zhatilo více faktorů. Tím prvním byla ukrutná zima, která v otevřeném údolí u Skihotelu panovala. Ta byla větší než kdekoli v okolí, a když jsme v noci jeli doplňovat ztracená zadání do Vříště, pípala v autě dokonce jakási kontrolka hlásící nebezpečí námrazy či co to bylo. Tím druhým byla obtížnost hry. Kombinace bodových ztrát v Rozjezdu, vyvažovaná dobíjením na Turniketu, velmi těžké desáté a celkem těžké jedenácté šifry měla za následek, že na vymrzlém stadionu nakonec hráči strávili více času, než bylo zdrávo. Dramaturgicky nevydařená kombinace 10 + Turniket s NMFB + 11 tak zůstala asi největší slabinou pátého ročníku Svíček.
V Novoměstské fázi se kupodivu ukázala být nejčastěji vyřešenou úlohou Memorika a to nevzdory tomu, že zřejmě nikdo z jejích řešitelů neodhalil významnou pomůcku v podobě básničky Kuřátko a obilí a biflovali se to nazpaměť. Novoměstská fáze nicméně naplnila svoje poslání. Dát lidem činnost ve chvíli, kdy je herní systém nepustí dále, a nabídnout reálně využitelnou možnost získání pomocných bodů pro ty, kdo nemohou či nechtějí hrát Světovou fázi.
A pak přišlo Finále, do kterého nám nakonec prošlo 22 družstev, tedy téměř polovina. To bylo více, než jsme čekali, a hlavním důvodem zřejmě byl velmi velkorysý časový limit, který na hru byl. Když jsme první finalisty vítali ve Finále ještě za světla, měli jsme chvíli pocit, že se nám ta hra trochu hroutí.
A pak přišla jedenáctá šifra. Ta, která musela přijít po předání všech přikázání, jejíž poloha byla tedy předem známá, tak trochu i předurčila herní schéma a bylo jasné, že s ní nehneme a chceme-li ji někdy použít, musí to být teď a tady. A tak se také stalo a tyto skutečnosti měly přednost před dramturgií hry. Takže to, že šifra je těžká, nás nepřekvapilo, bylo to zhruba v očekávané míře.
Planetová šifra byla původně náhradou za vyřazenou Tapetu. V průběhu měnila svou podobu od tajenky na oběžných drahách a balastním zbytku, přes tajenku na oběžných drahách a nápovědy ve zbytku, až po finální tajenku v meziplanetárním prostoru a nápovědy na oběžných drahách a ve zbytku. Poslední úpravu prodělala opět těsně před hrou a opět, jak už to tak u úprav těsně před hrou bývá, se touto úpravou dostaly do šifry chyby. Natšěstí nikoli fatální chyby, takže i ve chvíli, kdy jsme je odhalili, jsme na ně nikterak neupozorňovali a neřešili je. Důvodem byla mapa města, která byla dlouho slíbená, dlouho nedodaná a po dodání strašná. Každopádně byla v rozporu s tehdy existujícím nápovědním textem na oběžných drahách.
Šifra se stříháním nakonec znamenala stop takřka pro všechny finalisty. Dál pustila jen tři nejlepší družstva, shodou okolností to byli i první tři finalisté. PraHALUZ, Černý racek a Vlhká jáma. A u ní se, jak se zdá, ty poslední úpravy podařily. Nahradily totiž původní neutrální a nesmyslný text za text, jenž navádí na duely ve hře kámen, nůžky, papír. Přesto zůstala šifra hodně těžkou. Těžko říci, zda byl skutečně problém tam, kde jsme jej původně čekali. Původně jsme za nejtěžší krok šifry považovali odhalení toho, že hráči duelů jsou první a poslední písmena slov. Poté, co nám jeden z testerů šifru vyřešil takovým způsobem, že vůbec neodhalil, k čemu jsou písmena KNP, ale okamžitě odhalil, že tajenka bude z prvních a posledních písmen, z nichž pak tajenku za pomoci mapy skutečně získal, začali jsme o tom pochybovat. A asi špatně.
Šifra s moseovkou (v letošních Svíčkách jediná) byla nakonec asi jednodušší, než jsme čekali, ale hlavně se na ní nevyskytl žádný problém.
A pak přišla nejčerstvější novinka, lampářská pocházka po Racomu jako náhražka ztracené slepecké procházky po okolí Racomu. Na tu slepeckou jsme se moc těšili, protože jsme to považovali za hodně dobrý nápad, leč nebylo nám přáno. A tak se sestavila lampářská procházka. A protože otestovat šla pouze v Racomu a to se podařilo zorganizovat až v půli srpna, měli jsme z ní přehnaný strach. Proto jsme se pojistili trochu nadbytečným ukradeným článkem v Sirkách, naznačujícím způsob čtení. Po testu naživo jsme navíc zrušili původní výměny zapalovačů v okamžiku zafixovaného čísla a nahradili je zapískáním, aby sledování polohy v cyklu bylo možné i na dálku. A protože se to v manuálu lampáře měnilo na poslední chvíli, dostala se tam chyba, kvůli níž pak PraHALUZ místo tajenky „Na Výsluní“ musela luštit tajenku „Avyslunin“.
A aby se alespoň stihla dát zpráva, že už se někdo blíží, byla cesta do cíle proložena ještě jedním stanovištěm. A na něm byla šifra, u níž jsme dost sbírali odvahu, zda ji do hry zařadit. Měli s ní totiž problém všichni. A nakonec jsme přesvědčili sami sebe, že sem dojdou jen takoví hráči, kteří s tím problém mít nebudou. Princip šifry byl totiž dětsky jednoduchý, ale nenápadný. A tak nám jediná dvě družstva, která cíle dosáhla, proklouzla skrz šifru hladce, aby nám nakonec zastavila bronzového medailistu – Vlhkou jámu.
A tak Svíčky skončily. Vítězné Prahory již ve 4 hodiny ráno z loňského roku jsme brali jako neúspěch hry. Tak nám pro změnu teď ve fúzi PraHALUZ dorazily do cíle již před půl jednou a my doteď marně dumáme, co jsme udělali špatně. (Jo, víme, chyběl sud.) Časový limit na hru jsme těsně před hrou pro jistotu o hodinu prodloužili, abychom neskončili bez vítěze, a vítěz z něj na dokončení nepotřeboval ani polovinu. Přes to přese všechno následovalo vítěze již jen jediné družstvo, oznamující „finis coronat opus“. Takže sláva jim oběma. Dva dokončivší byli trochu pod naše očekávání, ale kompenzuje to v našich očích skutečnost, že nad očekávání vysoký byl počet finalistů. Rovněž jsme předpokládali, že bude více takových, kteří dorazí na Turniket a skončí tam, zatímco ve skutečnosti veliké množství hráčů skončilo na trase v Rozjezdu. Především ale herní systém fungoval přesně tak, jak měl a nepřinášel žádné nečekané komplikace, mimo jiné nikdo nebyl nucen hru předčasně ukončovat. A tak jsme z pátého ročníku spokojenější než kdy dříve. (Dokonce jsme se tam svým způsobem i dobře bavili. Nejzábavnější v tomto ohledu byla soutěž v rozesmívání nápovědy. Škoda, že se o tohle nedá podělit s hráči.)
Sirky
A teď ještě uceleně, co a proč bylo v Sirkách:
Svíčky 2008 zvou na start
Kromě informací o startu a dalších pokynů bylo v závěru zmíněno, že hrát Svíčky je hovadina, koňovina a ptákovina. Napovídá to na první trojici ze šifry č. 10, která zní „blbina, kravina, volovina“. Předpokládali jsme, že ve chvíli, kdy si hráči nebudou vědět rady s šifrou č. 10, začnou procházet Sirky a souvislost je napadne.
Šifrařský kvíz
Kvíz vznikl pod hrozbou toho, že hráči nemusí nutně znát standardní základní šifry a může to pro ně mít fatální důsledky. Aby bylo zjevné, která odpověď je správná, jsou správné odpovědi jednoduše strukturovány podle násobků tří, tedy jsou to odpovědi 3, 6, 9, 2, 5, 8, 1, 4, 7. Prvních šest otázek upozorňuje čtenáře na to, že existují standardní šifry, které mají svou pevně danou podobu, tím, že odkazuje na jejich jména. Z těch hodně základních tam jedna zmíněná záměrně není, a to Polský kříž. Další dvě otázky odkazují na to, kde se pak takovéto šifry dají dohledat, tedy najít tam jak jejich jméno, tak jejich přesnou podobu, v tomto případě přesnou podobu použitého Polského kříže. Předpoklad tedy byl, že kvíz může lidi nasměrovat k tomu, aby si ještě před hrou prolistovali 2. kapitolu Manuálu Tmou a při té příležitosti jim utkvělo v paměti, že existuje šifra jménem Polský kříž a jak vypadá.
Poslední otázka s Antverpánkem byla přidána spíše jako hádanka na zpestření, nežli jako prvek, o němž bychom předpokládali, že jej někdo bude skutečně potřebovat.
Plagiát
Tento článek byl ukraden kvůli obavám z nově zařazené a z organizačních důvodů dlouho netestované šifry. Abychom si řešitelnost pojistili alespoň v rámci možného (podotýkám, že v případě šifry č. 15 byl test proveden později než vytvořeny Sirky). Proto byl zveřejněn článek, který říká, že podstatný je pohled jakoby z ulice na budovu a že prvním záznamem je číslice 14, jejíž podobu obrazec má v okamžiku prvního zapískání lampáře. A také jsme chtěli, aby se lidé měli na co těšit.
Finále mistrovství kadeřnic bylo zahájeno
Toto byl článek, která obsahoval celou řadu jinotajů na podle nás obtížné pochopení významu písmen KNP v šifře č. 13. Odkazují na ně jména, příjmení i bydliště kadeřnic, stejně tak jako samotné téma článku. V souvislosti s tím pak nese článek ještě další informaci, tedy že záleží jen na vítězstvích, tedy nikoli na prohrách či remízách. Tuto později v zadání šifry zdvojenou informaci původně nesl pouze článek v Sirkách, posléze byla přidána i do toho zadání a tvořila navíc můstek mezi šifrou a článkem. I zde jsme předpokládali alespoň to, že hru Kámen, nůžky, papír odhalí hráči již před hrou.
Velké ucho v tramvaji
Celý článek nesl jedinou informaci, ale zato velmi důležitou. Jedná se o popis toho, že činnost dělaná v obráceném pořadí, může přinášet zajímavé mezivýsledky, byť konečné výsledky přinese stejné. Jedná se o paralelu s frekvenční analýzou šifry č. 16 a náš předpoklad byl podobně jako u šifry 10, že hráče tato informace nakopne v případě, že si s šifrou 16 nebudou vědět rady.
Inzerce
Tento článek odkazoval na řecké ostrovy, potažmo na řecké reálie, k nimž patří i řecká abeceda. Měl být pojistkou toho, aby se nestalo, že se šifra č. 4 stane pro někoho neřešitelnou proto, že řeckou abecedu nezná a s sebou ji nemá.
Koutek pro začínající kouzelníky
Tento článek předvedl princip asociací, abychom se vyhnuli tomu, že budeme muset v hlavičce první šifry či na startu osobně někomu z nováčků vysvělovat, co to ty asociace jsou.
A nic jiného k nalezení tam už nebylo.
Síba.
Světová fáze Bezvíčku 2008.
Tým Tapüři a tapüře jako první vyřešil všechny úlohy Světové fáze Bezvíčku. Potřebovali na to 75 hodin 27 minut a 45 sekund. Blahopřejeme! Všichni hráči získali právě tolik bodů, kolik měli správných odpovědí.
Konečný stav vyřešených úloh SFB:
Úloha 1 – Čas
- Nažerme sa a poďme
- Chlýftým
- PraHALUZ
- Borci v uvozovkách
- Seš-lost
- poTrati
- Tapüři a tapüře
- Pralinky zvlášť
- Unaveni sluncem
- Kočky
- Název týmu:
- Proudoví krtci
- Kundratka
- Piti piti pa
- FYKOS
- abpopa
- frikulin
- Stromoradi
- Čumáci
- Scientific Approach
- MUPY MUP!
- Bednajt
- !PUM YPUM
- Albert Stallone
- Societas leptonychotes
- Ferne Sterne
- Proletíme se mapou
- Dopijem a pudem…
- Triky a povery
- Husovka
- La Kukarača
- Lamy na Varanech
- Černý racek
- Guinea Pigs
- Velcí Kormidelníci
- and all that jazz
- Opravte to
- ambra team
- Jeníčci
4 chybné odpovědi
Úloha 2 – Města
- Kundratka
- Chlýftým
- Triky a povery
- Tapüři a tapüře
- Černý racek
- PraHALUZ
- Borci v uvozovkách
- Team 155
- La Kukarača
- Pralinky zvlášť
- Proudoví krtci
- !PUM YPUM
- frikulin
- Unaveni sluncem
- abpopa
- Societas leptonychotes
- FYKOS
- Nažerme sa a poďme
- Bednajt
- Albert Stallone
- Seš-lost
- Scientific Approach
- Proletíme se mapou
- MUPY MUP!
- Ferne Sterne
- Kralikodlaci
- Kočky
- Cerebrum
- Kancl
- Dopijem a pudem…
- Sytá Bára
- 2 na 9
- Čumáci
- Králíci bez klobouku
- Stromoradi
- Husovka
- ambra team
- Lamy z HCI
- Opravte to
- Antropoid
- Jeníčci
9 chybných odpovědí
Úloha 3 – Nestahuj kalhoty
- Název týmu:
- Unaveni sluncem
- Piti piti pa
- FYKOS
- Tapüři a tapüře
- Čumáci
- PraHALUZ
- abpopa
- Opravte to
- Borci v uvozovkách
- La Kukarača
- Triky a povery
- MUPY MUP!
- Societas leptonychotes
- Seš-lost
- !PUM YPUM
- ambra team
- Kundratka
20 chybných odpovědí
Úloha 4 – Osmisměrka
- Chlýftým
- Nažerme sa a poďme
- PraHALUZ
- Černý racek
- poTrati
- Kundratka
- Unaveni sluncem
- Čumáci
- frikulin
- Pralinky zvlášť
- Tapüři a tapüře
- Název týmu:
- Proudoví krtci
- Stromoradi
- Scientific Approach
- !PUM YPUM
- Lamy na Varanech
- Societas leptonychotes
- Borci v uvozovkách
- MUPY MUP!
- Team 155
- Seš-lost
- Kralikodlaci
- Triky a povery
- FYKOS
- Piti piti pa
- Chceme do bažin
- Proletíme se mapou
- Kočky
- Bednajt
- Albert Stallone
- Sytá Bára
- and all that jazz
- abpopa
- Cerebrum
- La Kukarača
- Splašené žížaly 1.1
- Dopijem a pudem…
- sekava baba
- Králíci bez klobouku
- Ferne Sterne
- Husovka
- Trosecnici
- Lamy z HCI
- Opravte to
- 2 na 9
- ambra team
- Velcí Kormidelníci
- Antropoid
- Jeníčci
Úloha 5 – Pavučina
- Chlýftým
- Triky a povery
- Unaveni sluncem
- Čumáci
- Proudoví krtci
- Název týmu:
- poTrati
- Kundratka
- Scientific Approach
- Kočky
- PraHALUZ
- Tapüři a tapüře
- Borci v uvozovkách
- frikulin
- Lamy na Varanech
- La Kukarača
- MUPY MUP!
- abpopa
- Ferne Sterne
- Piti piti pa
- !PUM YPUM
- Králíci bez klobouku
- Opravte to
- Dopijem a pudem…
- Černý racek
- 2 na 9
- FYKOS
- Lamy z HCI
- Albert Stallone
- Guinea Pigs
- sekava baba
- Societas leptonychotes
- Seš-lost
- and all that jazz
- Sytá Bára
- Pralinky zvlášť
- Stromoradi
- Husovka
- Kancl
- Antropoid
9 chybných odpovědí
Úloha 6 – Slepé mapy
- Chlýftým
- Tapüři a tapüře
- Název týmu:
- Kočky
- poTrati
- Nažerme sa a poďme
- Unaveni sluncem
- Lamy na varanech
- Team 155
- PraHALUZ
- La Kukarača
- Čumáci
- Seš-lost
- Stromoradi
- Velcí Kormidelníci
- Bednajt
- and all that jazz
- Triky a povery
- !PUM YPUM
- Societas leptonychotes
- Borci v uvozovkách
- 2 na 9
- MUPY MUP!
- FYKOS
- sekava baba
- frikulin
- abpopa
- Kralikodlaci
- Opravte to
- Pralinky zvlášť
- Dopijem a pudem…
- Husovka
- Cerebrum
- Lamy z HCI
- Antropoid
- ambra team
- Kundratka
- Černý racek
Úloha 7 – Svíce i mazák
- Králikodlaci
- Unaveni sluncem
- Tapüři a tapüře
- PraHALUZ
- Kundratka
- Čumáci
- Pralinky zvlášť
- Team 155
- Dopijem a pudem…
- Husovka
- Lamy na Varanech
- Černý racek
- Borci v uvozovkách
- !PUM YPUM
- MUPY MUP!
- abpopa
- and all that jazz
- Opravte to
- Kočky
- La Kukarača
- Seš-lost
3 chybné odpovědi
Úloha 8 – Tapeta
- Tapüři a tapüře
- Nažerme sa a poďme
- Seš-lost
- Unaveni sluncem
- PraHALUZ
- FYKOS
- Triky a povery
- Kundratka
- La Kukarača
- Borci v uvozovkách
- and all that jazz
- MUPY MUP!
- abpopa
- !PUM YPUM
- Opravte to
- Černý racek
2 chybné odpovědi
Pořadí týmů podle počtu vyřešených úloh
8 – !PUM YPUM, abpopa, Borci v uvozovkách, Kundratka, La Kukarača, MUPY MUP!, Opravte to, PraHALUZ, Seš-lost, Tapüři a tapüře, Unaveni sluncem
7 – Černý racek, Čumáci, FYKOS, Triky a povery
6 – and all that jazz, Dopijem a pudem…, Husovka, Kočky, Pralinky zvlášť, Societas leptonychotes
5 – ambra team, frikulin, Chlýftým, Lamy na Varanech, Název týmu:, Nažerme sa a poďme, Stromoradi
4 – 2 na 9, Albert Stallone, Antropoid, Bednajt, Ferne Sterne, Kralikodlaci, Lamy z HCI, Piti piti pa, poTrati, Proudoví krtci, Scientific Approach, Team 155
3 – Cerebrum, Jeníčci, Králíci bez klobouku, Proletíme se mapou, sekava baba, Sytá Bára, Velcí Kormidelníci
2 – Guinea Pigs, Kancl
1 – Chceme do bažin, Splašené žížaly 1.1, Trosecnici
0 – A3N, Eskymáci, Hlboko nad vecou, Jarní únava, KRUX, My z ústavu, pepinci, Šlamastyka, ŠtěK, ULTÜM, Zkusmeto
Přidělené vstupenky:
- 30.6. 0:00 Tapüři a tapüře; 7
- 30.6. 0:00 Unaveni sluncem; 7
- 1.7. 10:01 PraHALUZ; 7
- 2.7. 0:00 Čumáci; 6
- 2.7. 12:18 abpopa; 6
- 3.7. 10:12 FYKOS; 6
- 3.7. 15:13 Dopijem a pudem…; 6
- 4.7. 0:00 Chlýftým; 5
- 4.7. 0:00 Název týmu:; 5
- 4.7. 0:00 Kundratka; 5
- 4.7. 0:00 Nažerme sa a poďme; 5
- 4.7. 0:00 Borci v uvozovkách; 5
- 4.7. 0:00 MUPY MUP!; 5
- 4.7. 0:00 Kočky; 5
- 4.7. 0:00 !PUM YPUM; 5
- 4.7. 0:00 Seš-lost; 5
- 4.7. 0:00 frikulin; 5
- 4.7. 0:00 Triky a povery; 5
- 4.7. 0:00 La Kukarača; 5
- 4.7. 0:00 Pralinky zvlášť; 5
- 4.7. 0:00 Lamy na Varanech; 5
- 4.7. 0:00 Černý racek; 5
- 4.7. 17:27 Societas leptonychotes; 5
- 5.7. 9:33 Husovka; 5
- 6.7. 0:00 Proudoví krtci; 4
- 6.7. 0:00 poTrati; 4
- 6.7. 0:00 Scientific Approach; 4
- 6.7. 0:00 Bednajt; 4
- 6.7. 0:00 Piti piti pa; 4
- 6.7. 0:00 Team 155; 4
- 6.7. 0:00 Kralikodlaci; 4
- 6.7. 0:00 Ferne Sterne; 4
- 6.7. 0:00 Albert Stallone; 4
- 6.7. 0:00 Stromoradi; 4
- 6.7. 13:55 Opravte to; 4
- 6.7. 23:50 and all that jazz; 4
- 7.7. 8:24 Lamy z HCI; 4
- 7.7. 12:24 2 na 9; 4
- 8.7. 0:00 Proletíme se mapou; 3
- 8.7. 0:00 Králíci bez klobouku; 3
- 8.7. 0:00 sekava baba; 3
- 8.7. 0:00 Sytá Bára; 3
- 8.7. 0:00 Cerebrum; 3
- 10.7. 0:00 Guinea Pigs; 2
- 10.7. 0:00 Velcí Kormidelníci; 2
- 10.7. 0:00 Antropoid; 2
- 10.7. 0:21 ambra team; 2
- 10.7. 20:30 Kancl; 2
- 12.7. 0:00 Chceme do bažin; 1
- 12.7. 0:00 Splašené žížaly 1.1; 1
- 12.7. 0:00 Trosecnici; 1
- 13.7. 21:04 Jeníčci; 1
- 14.7. 0:00 Zkusmeto; 0
- 14.7. 0:00 Eskymáci; 0
- 14.7. 0:00 My z ústavu; 0
- 14.7. 0:00 A3N; 0
SPRÁVNÁ ŘEŠENÍ
1. Čas
Dvojice čísel jsou data, zapsané ve formátu den.týden. s platností pro rok 2008. Jmeniny příslušné uvedeným dním dávají řadu jmen, jejichž první písmena dávají větu Kdo má svátek dvakrát v roce?, což je PETR.
2. Města
Česká města zapsaná německým písmem mají rovněž svá německá jména, jejichž první písmena dávají slovo Austerlitz, takže tajenkou je SLAVKOV U BRNA.
3. Nestahuj kalhoty
Zadání, které se tváří jako popis cesty, je skutečně popisem cesty. Vychází z křižovatky ulic Mírové a Nad Tunelem a pokračuje ulicí Mírovou. V Místě, kde Mírová ulice přechází v Bělohradskou, pokračuje proti proudu Sázavy až k ulici U Svatého Jána. Po překročení Žižkovy, Máchovy a Staškovy ulice dojde do ulice Trocnovské, pokračuje po ní do ulice Bratříků, po ní do ulice Konečné a po ní do ulice Prokopa Holého. Následuje průchod parkem Budoucnost až do ulice Chotěbořské. Po té pokračuje do ulice Dobrovského a dále do ulice Husovy. Končí pak v ulici Rozkošské před Psychiatrickou léčebnou Havlíčkův Brod, jejíž IČO je správným řešením. 00179230.
4. Osmisměrka
Grafickou tajenku tvoří do tvaru písmen pokroucená slova, a to konkrétně názvy sedmi dní v týdnu. Tajenka je PLINIUS.
5. Pavučina
Obrázky ze zadání je třeba si náležitě pojmenovat jako medvědy, vejce, svatbu, balón, rok, neděle, prázdniny, cibulku, sklo a pohřeb. Tato slova tvoří vždy dvojici, obsaženou v nějakém filmovém či knižním titulu. Tato dvojice je pak v tomto titulu ještě spojena s jedním či dvěma neopakujícími se čísly. Tato čísla udávají pořadí, v nichž je třeba brát příslušné dvojice, na spojnici jejichž obrázků naleznete příslušné písmeno tajenky. Tituly jsou Čtyři svatby a jeden pohřeb, Dva roky prázdnin, Tři vejce do skla, ještě jednou Čtyři svatby a jeden pohřeb, Pět neděl v balóně a Šest medvědů s Cibulkou. Příslušná písmena dávají tajenku KROKUS.
6. Slepé mapy
Na každé slepé mapě je v centrální poloze sídlo, jehož jméno je klíčové a je zatřeno zelenou barvou. Sídla na mapě jsou Černý Vůl, Dejvice, Holostřevy, Kozolupy, Kozomín, Pičín, Rybitví, Řitka, Solopisky a Vlachovo Březí. Ze sídel uvedených v písni Yoyobandu Rybitví tak chybí pouze neexistující NEDVĚZÍ MEJTO.
7. Svíce i mazák
Jádrem úlohy je řada slov a sousloví, začínající červené a černé. Jedná se o popisy podob dopravních značek. Dopravní značky mají standardní kódové označení sestávající z jednoho či dvou velkých písmen, čísla a případně ještě malých písmen. Příslušným dopravním značkám je tak třeba přiřadit jejich kód a ten převést podle tabulky na písmeno mezitajenky. Název úlohy a první řádek je nápovědou, která odkazuje na kapelu Visací zámek a její píseň Dopravní značky. Mezitajenka pak zní Doplň text: Punk is not a konečná tajenka je tedy DEAD.
8. Tapeta
Písmena abecedy vyjma W jsou náhodně rozmístěny do tabulky 5×5. Tato tabulka slouží jako tapeta, vyplní se jí tedy velká plocha tak, že se ve všech směrech neustále opakuje. Z prvního písmena tajenky postupujeme po ploše ve čtyřech základních směrech vždy o jedno pole. První výchozí směr volíme náhodně a pokračujeme přímo až do nejbližšího místa, kde se na jedno odbočení můžeme dostat k druhému písmeni tajenky. Směr odbočení zvolíme rovněž náhodně a dojdeme takto až ke druhému písmeni. Celá další cesta pak probíhá stejně s tím, že směr odbočení je vždy stejný, jaký byl ten první. Zadání úlohy Tapeta je pak zápisem takovéto cesty. Dle sousedství jednotlivých písmen je tedy potřeba rekonstruovat původní tabulku, vytapetovat s ní plochu a tajenku přečíst v každém druhém zlomu cesty. Ta zní Tajenka tohoto zapeklitého úkolu zní LÍVANEC.